torsdag 4 september 2014

Men hur långt har du kommit då!?

Ursäkta, jag svarade visst inte alls på min egen fråga. Okej då, jag kan väl säga att jag kommit till 1500-talet på ett par håll, och kanske t.o.m. till 1400-talet. 15 generationer tror jag är rekordet för närvarande. Men då måste man ha lite tur och hitta speciella handlingar, då duger det inte med simpla födelse- eller husförhörslängder. Jag har vid flera tillfällen fått hjälp och tips av andra släktforskare med gemensamma anor. (Det är för övrigt en av de stora behållningarna med släktforskning, att folk är så otroligt hjälpsamma.)

Ett exempel är Erik Jakobsson i Åkerby i Österlövsta. I Uppsala domkapitel kan man läsa om en hindersprövning som prästen i Österlövsta församling utförde år 1649. Det var två personer som ville gifta sig och han misstänkte att de var fyrmänningar, vilket inte tillåtet vid denna tid. Han skrev till domkapitlet i Uppsala och avstyrkte giftemål. Som bevis skickade prästen in en liten stamtavla som “beskedlige mäns berättade och wittnande...” hade intygat. Den tilltänkte brudgummen var bror till min förfader Timan Mikaelsson i Elinge. På så sätt kommer man ytterligare fyra generationer bakåt i tiden och hamnar till sist hos Erik Jakobsson. Han står antecknad som bonde i Åkerby 1545, har en dotter Marit född omkring 1530 och skulle alltså kunna vara född sent 1400-tal.

Ett annat exempel är Nils Ersson, en bonde i Söderby i Morkarla. Hans ättlingar bråkar om släktgården, vilket är återgivet i häradsdomboken för Oland år 1651. Man kan räkna ut att Nils förmodligen är född i mitten på 1550-talet.

Speciellt tack till min (avlägsne) släkting Robert Mattsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar