fredag 27 maj 2016

Emigration förr och nu

Vad var det som gjorde att det gick att värva hantverkare från Vallonien till ett så avlägset ställe som Sverige? Jag har berört ämnet enbart som allra flyktigast tidigare här på bloggen. I historieböckerna har det talats om att förföljelser med kyrkliga förtecken skulle ha haft en avgörande betydelse för vilka som lämnade Vallonien, men jag tror mer på att det, liksom idag, framför allt var krig och elände som drev människor från deras hem, samt hoppet om ett bättre liv på en annan plats. Nu som då gick resan med båt över osäkra hav.

En välskriven och intressant artikel om emigrationen från Vallonien på 1600-talet fanns i det senaste numret av medlemsbladet för Sällskapet Vallonättlingar.
En avlägsen släkting till mig, Kjell Bergqvist, har en intressant släktforskningsblogg där han lagt in artikeln. Kjell är även han ättling till Jehan Martelleur (min ff ff mm fm mf ff) som kom till Sverige 1626 från Forges de Chimay i nuvarande sydligaste Belgien.

Läs gärna artikeln på den här länken:
Emigrationen

1 kommentar:

  1. Denna Jehan Martelleur är också min anfader (mf mf fm mf mf ff)

    SvaraRadera